نقش کلیدی یک پروتئین برای مقابله و پیشگیری از چاقی کشف شد

دانشمندان دانشگاه فلوریدا پروتئینی را شناسایی کردند که غیاب آن در بدن به سوزاندن چربی و جلوگیری از مقاومت به انسولین و چاقی کمک می کند.

 یافته های این تحقیق درمجله ی (Jan, 6,2013) Nature Medicineمنتشر گردید. این کشف به تولید داروهای جدید برای جلوگیری از چاقی کمک خواهد کرد همچنین به کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن کمک خواهد کرد.

یک سوم از بالغین و 17 درصد ازکودکان در ایالات متحده آمریکا چاق هستند تحقیقات نشان داده است که تغییر شیوه ی زندگی انتخاب غذاهای سالم و انجام ورزش به کاهش چاقی این افراد در طول زمان کمک می کند. مشکل اصلی زمانی بروز می کند که این افراد این پروتوکل را رها کرده و به زندگی وعادات قدیمی خود بر می گردند.

دکتر Stephen Hsuمی گوید ساخت داروهایی که پروتئین TRIP-Br2را هدف قرار دهد و غیبت آن را دربدن تقلید نماید حتی بدون تکیه بر تغییرات شیوه ی زندگی سبب خواهد شد از چاقی پیشگیری شود . این پروتئین قبلاً توسط دکتر Hsuکشف شده بود، این پروتئین به چگونگی تنظیم ذخیره ی چربی و آزاد شدن آنها از سلول کمک می کند . به منظور شناسایی نقش این پروتئین محققین موشهای فاقد  ژن تولید این پروتئین را با موشهای طبیعی مقایسه کردند.

آنها سریعاً متوجه شدند که در موشهای فاقد ژن TRIP-Br2اضافه وزن مشاهده نمی شود و این موضوع ربطی به نوع تغذیه ی آنها ندارد (حتی اگر تحت تغذیه پرچرب واقع شوند). از سوی دیگر موشهایی که هنوز در بدنشان پروتئین TRIP-Br2ساخته می شود دچار اضافه وزن و مشکلاتی نظیر مقاومت به انسولین ، دیابت نوع 2 و کلسترول  بالا ،در تغذیه با رژیم غذایی پرچرب می شوند. به موشهای طبیعی و آنهایی که در برابر چاقی مقاومت نشان می دهند به یک مقدار غذا داده شد و این تفاوت به دلیل عدم  وجود پروتئین TRIP-Br2می باشد.

توضیح عدم چاقی موشهای فاقد TRIP-Br2با وجود تغذیه ی پرچرب چیست؟ دکتر Hsuمی گوید: این مولکول پروتیئنی است که چگونگی سوزانده شدن چربی را در سلولهای چربی از چندین روش مختلف تنظیم می کند.

 در غیاب پروتئین TRIP-Br2از سلولهای چربیبه مقدار زیاد اسیدهای چرب آزاد شده و همچنین در سلولها ، چربی سوزانده می شود تا انرژی مولکولی یعنی ATPکه به میتوکندریها قدرت می دهد تولید شود. علاوه براین ، سلولهایی که تحت  تأثیر پروتئین TRIP-Br2نیستند از سوزاندن اسیدهای چرب برای تولید گرما استفاده می کنند و بدن را در مقابل سرما محافظت می کنند.

دکتر Kulkurniمی گوید: TRIP-Br2در تجمع چربی نقش  دارد و چنانچه حیوانی این پروتئین را نداشته باشد نمی تواند چربی را در بدن خود ذخیره کند.

دکتر Hsuمی گوید : از آنجائیکه این تحقیقات در موش انجام شده است نیاز به تحقیقات بیشتری بر ترجمه ی یافته ها برای انسان هستیم. ما بسیار خوش بین هستیم که این یافته ها در انسان  بخصوص در افرادی که دارای چربی شکمی و مقاومت به انسولین هستند، صادق باشد زیرا غلظت این پروتئین در این افراد بالاتر از افراد با وزن نرمال می باشد. او می افزاید : تصور کنید که شرکت های دارو سازی داروهایی را تولید کنند که بتوانند غیاب کامل این پروتئین را در بدن تقلید نمایند در این صورت بدن فرد شروع به سوزاندن چربی و کاهش وزن خواهد کرد. چنانچه افرادی درمعرض خطر چاقی یا وضعیت های مرتبط با آن نظیر دیابت نوع 2 باشند، سوزاندن چربی به آنها در کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 کمک خواهد کرد. چنین دارویی یک داروی ایده ال ضد چاقی است که می تواند از چاقی جلوگیری کرده و به افراد در سوزاندن وزن اضافه کمک کند.

منبع: www. sciencedaily.com/releases/2013/01/130107100101.htm